In het eerste halfjaar van 2022 hebben klanten van DAS ruim 62.000 meldingen gedaan bij de juridisch dienstverlener. Met name contractuele zaken sprongen er uit. Zo kreeg DAS veel meldingen over een geschil met een aannemer over de bouw of verbouwing van hun woning. We zetten vier veel voorkomende vragen voor jullie op een rij.

1. De aannemer levert de spullen niet, omdat er leveringsproblemen zijn. Wat kan ik dan doen?
Stel de aannemer in gebreke. Dit houdt in dat je hem een redelijke termijn gunt om alsnog de spullen te leveren. Lukt dit niet? Dan kun je dat deel van de overeenkomst ontbinden. De vraag is echter of dit wenselijk is, nu zeer waarschijnlijk ook een andere aannemer de spullen, wanneer er sprake is van leveringsproblemen, niet zal kunnen leveren. Het beste is dan ook om hierover in overleg te treden met je aannemer om te bezien of er een (tijdelijke) passende oplossing kan worden gevonden.

2. Mijn aannemer heeft de offerte tussentijds verhoogd, omdat de materialen duurder zijn geworden. Mag hij dit zomaar doen?
Als je een prijs hebt afgesproken met je aannemer dan kan je hem daaraan houden. Een prijsverhoging doorvoeren omdat het materieel duurder is geworden, is dan niet mogelijk, tenzij in de overeenkomst staat dat hij onder bepaalde omstandigheden de prijzen mag verhogen. Kijk ook goed tot welke datum de offerte geldig is. Na de datum staat het de aannemer vrij om de offerte aan te passen.

3. Mijn aannemer heeft de offerte tussentijds verhoogd, omdat de energieprijzen duurder zijn geworden. Mag hij dit zomaar doen?
Hiervoor geldt hetzelfde als bij vraag 2. Als je een prijs hebt afgesproken met je aannemer dan kan je hem daaraan houden.

Een prijsverhoging doorvoeren omdat de energieprijzen stijgen, is dan niet mogelijk, tenzij het in de overeenkomst is opgenomen dat hij dan de prijzen mag verhogen. Kijk ook goed tot welke datum de offerte geldig is. Na de datum staat het de aannemer vrij om de offerte aan te passen.

4. Wat moet ik doen als mijn aannemer geen goed werk levert?
Als het werk niet goed is uitgevoerd, dan mag je niet zomaar een andere aannemer inschakelen en de kosten in rekening brengen. Hoe vervelend en begrijpelijk ook, je zult eerst een ingebrekestelling moeten sturen, wat inhoudt dat je de aannemer binnen een redelijke termijn de kans geeft om de gebreken te herstellen. Volg in zo’n geval de juiste stappen en voorkom extra kosten.

Meer weten?
Wil je weten hoe je een verbouwing zo goed mogelijk voorbereid om conflicten te voorkomen? Ook vind je op de website van DAS meer informatie over verbouwen.

DAS helpt je ook als je niet verzekerd bent. Hun ervaren juristen staan voor je klaar, voor een vast bedrag per oplossing. Zo boek je snel een resultaat, houd je grip op je uitgaven en voorkom je verrassingen. Check hier de opties zoals een voorbeeldbrief (gratis), 30 minuten-adviesgesprek (€ 69), persoonlijk consult (gratis) of een beoordeling van jouw situatie (€ 379).

Heb je nog vragen over een DAS rechtsbijstandsverzekering? Neem dan gerust contact met ons op. Als onafhankelijk financieel adviseur helpen wij je graag verder: www.wimjanson.nl/contact.

Bron: DAS